Getaway Rock Festival – dag 3

Lördag! Sista dagen, det är kvaft i luften. Kanske är det alla dofter, odörer och ångor från festivaldammet, gamla spyor och halvtomma ölburkar som ligger tät över Gävle.

Anyhow, energin är ändå pepp då jag flytt campingen som inte är att rekommendera i nyktert tillstånd och hittat säng, dusch och gott sällskap hos en grym brud vid namn Tina, två minuter från festival entrén. Tack tjejen!

När man själv fotar är de lätt att glömma ta kort på sig själv! Men under fredagen på Amon Amarth sprang jag på grymma Frida, min goda vän från bandet Lapis Lazuli!

Corroded 

Underbar start på dagen! Köpte mig en kaffe och stod mest och mådde gott. Band som spelar tidigt får alltid kämpa lite för att få igång publiken, och Corroded körde på bra! Ska bli kul att se var de bär av med detta band och hur den nya plattan låter.

Stort + till gitarristen som uppmärksammade mig i vänster hörnet!

Anathema

Hade passat bättre i en mörk klubblokal,men trots detta så tror jag inte att någon kan vara besviken på detta gig.

Snygg och stämningsfullt. Passa på att se dem i Stockholm i höst!


Saxon

När ett band som Saxon uppmanar publiken att mailbomba SRF och även GRF så de får spela nästa år blir man, ja lite fundersam! Saxon har en trogen publik och de är ett ganska bra gig ändå, även fast de under vissa låtar verkar lite trötta och inte riktigt ger allt. Men har man kört på så länge som Saxon är det kanske heeelt okej. Resten av dagen går jag runt och nynnar på “you are the princess of the night…”

ENGEL

Grymt bra energi, bra låtval och jag tycker då att ENGEL ger allt!  Vet att de var taggade som fan inför giget, och de märks! Jävligt bra spelning helt enkelt. Sen att Gävlepubliken verkar lite trött är inte ENGELs fel. De uppmanade publiken att komma upp på scén och hämta t-shirtar, några försökte men tror dock bara att det var en eller två kanske som lyckades! Nån annan blev nerbrottad av securityn… Haha! Ganska underhållande faktiskt. Grymt att höra lite låtar från nya plattan Blood of Saints som har satt sig lite bättre nu än på vårens releasefest. Kärlek till ENGEL!

En tjock otäck dimma hade brett ut sig över festivalen efter ENGEL och jag nojjar lite för att de ska börja regna. Hade börjat ladda för Cult of Luna som var sista bandet att se på festivalen. Hade dock inte behövt oroa mig för regn, då vädrets makter ändå ställer till det så pass att Cult of Luna tvingades ställa in. Bandets trummis hade tidigare under kvällen spelat på en annan festival, och var på väg i flyg. Men, p.g.a. den tjocka dimman kunde inte planet landa på Sandvikens flygplats utan tvingades gå ner i Västerås, därmed hann han inte i tid upp till Gävle. Som ni förstår  blev jag riktigt besviken då jag struntat i andra band för att kolla på Cult of Luna som tydligen ska vara riktigt bra live. Nåväl. Hoppas att de lyckas köra nått annat gig snart!

Summering. BRA FESTIVAL! För de var en bra line up. Det var skönt att de inte var packat med folk, trots att de var publik rekord. Hörde runt 20 000 men kan de stämma? Verkar konstigt, så mycket folk kändes det inte som.

RED STAGE, nej, alltså, fixa ett öltält dit eller möblera om! Styr upp VIP område för artisterna med. Testa även att ha ordentligt informerad personal, oavsett parkeringsvakter eller gäst-incheck!

Men trots ont i ryggen och helt slut i skallen efter all musik och fotande, så får jag nog ändå säga att Gävle faktiskt var den sköna rock getaway vi alla kan behöva ibland!