Tags

, , , , , , , , ,

Fredag! En smula sleten och avtrubbad som man blir när man kollar på för mycket band! Men dagen började bra med matematiskt metal från inga andra än mighty Meshuggah.

Meshuggah

Den senaste tiden har  det poppat upp ett gäng band som i princip utgår från Mesuggahs sound. Men man bör aldrig glömma att det faktiskt är Meshuggah, som ÄR Meshuggah! Egentligen så kan ju ni alla andra band bara lägga ner, för de är fan inte lätt att konkurrera med detta. Meshuggah är ett obevekligen ett fängslande live band och det är kul att Jens Kidman är extra pratglad och sådär lagom hårdrocksbitter idag. Inte helt förvånande; bra som fan, tajt och röjjigt. Som de bör vara.

Amon Amarth

Jag lyssnar inte på Amon Amarth vanligtvis. VA?!? Brukar reaktionen bli, men så är det, därmed inte sagt att jag tycker de är dåligt, de har liksom bara inte satt sig än. Men live är det bra, de är skön energi och de lyckas ändå skapa någon typ av stämning, trots att de är mitt på ljusa dagen. Höjdpunkten för mig under detta giget är när LG vokalisten från Entombed kliver ut på sista låten!

Raised Fist

LED Show, eld, rök och en jävla massa kärlek. Fan vad bra Raised Fist är! Jag älskar den norrländska ödmjukheten i snacket, och sen kör de bara över musikaliskt. Om ni inte sett Raised First live, så gör det. Det är snyggt, tajt och hårt!

Lyckades fånga när Alexander hoppar ner efter showen och hälsar på fansen.

Som sagt. Kärlek.

Satyricon

Norsk dödsmetall när den är som bäst? Här hade jag ett traumatiskt kamerahaveri framför scenen så jag deppade ihop lite och drog och käkade, men lyckades få några shots ändå dock.

Manowar

Jag vet inte om detta är bra eller inte, kanske är de för att om jag lyssnar på MANOWAR så är jag oftast full och med goda vänner. Det är jag inte idag och festivaltröttheten börjar slå in. Man fick dessutom inte ta kort mer än en låt, så fick ingen bild då jag befann mig på fel sida scenen. Snackisen efter giget är definitivt den helt otroligt pinsamma killen de drar upp på scen. Man tänker ju att sådant är uppgjort (om inte – borde de lärt sig nu) De plockar upp en gitarrist på scen, och om han spelar tillräckligt bra, får gitarren och även som bonus; en blond tjej de hämtat upp också. Hade kunnat vara underhållande, men nu var ju killen helt totalt sämst på gitarr. Varför säger man att man KAN spela när man INTE kan? Och han får stå där uppe en hel låt sen och lira med manowar. Gissar att ljudkillen mutade rätt snabbt.

Publiken var nog i shock när han började lira, så många människor, så mycket ångest.

Do you think he should get the guitar??!!” Alla ”NOOOOOO!!” ”Good job mate, you get to keep the guitar! How about the girl?” “NOOOOO!”Gratz mate you get to fuck tonight!

Enough said.